I have learnt my lesson well. The truth is out there I can tell.
Don't look back and don't succumb to their lies and goodbyes.
Live your life without regret. Don't be someone who they forget.
When you're lost reach out for me. And you'll see she's not far.
Northern Star.

Melanie C - Northern Star

Sivut

maanantai 23. huhtikuuta 2018

Parasta aikaa

Jihuu! Aurinko paistaa, lumet sulaa ja vedet vapautuvat. Kärpäset pörräävät ja linnut hyörivät. On liikettä ilmatilassa ja ääntä joka puolella. Paikoin vähän jo vihertää ja ensimmäiset kukatkin ovat puhjenneet. Kevät. Tätä heräämisen ja elon tunnetta olenkin kaivannut.

Tiltaltti on vain niin söpö ja soma. Cute chiffchaff.
Kotona en ole malttanut paljon olla. Harjoituspaikkani on pääasiassa kalliosuojassa oleva "luola", jonne ei valo pääse. Nyt kun on ollut upeita kelejä, olen viihtynyt hyvin pitkälti ulkosalla. Rengastusretkiä ja harjoittelua siinä ohessa. Leukoja voi vedellä puunoksallakin! ;)

Kun olen oppinut tunnistamaan paremmin lintuja, olen saanut tästä upeasta vuodenajasta enemmän irti. Olen omatoimisesti havainnut tähän mennessä 72 lintulajia. En bongaile enkä ryntäile harvinaisuuksien perässä. Kiikaroin, valokuvaan ja tutkin ympäristöäni siellä missä satun liikkumaan.

Välillä lintujen tunnistaminen on edelleen haastavaa. Olen nähnyt kolmesti jonkin haukkalajin. Arvailuiksi jäivät. Äh. Niitä ei lasketa. Varpushaukan ja tuulihaukan olen kuitenkin jo varmuudella täällä Pohjois-Savossa yhyttänyt.

Hihkuin innosta tässä yhtenä päivänä, kun kuulin hiirihaukan äänen. Komeaa siivekästä en kuitenkaan nähnyt missään. Katselin vain närheä. Aikani ihmettelin, kunnes tajusin, että tuo varislintu vedätti minua oikein kunnolla. Vitsi, miten hyvä matkija se on!

Menin aivan täydestä kerran aikaisemminkin tänä keväänä. Olin kuulevinani töyhtöhyyppiä jo kolmisen viikkoa sitten. Paikka keskellä metsää ei vain oikein täsmännyt havaintoon. Kermaksi kakkuun sain kuulla närhien soidinääntelyä. Upeaa!

Muita ylpeilyn aiheita itselleni on ollut, kun kuulin ja näin tiltaltin viikko sitten sunnuntaina. Lisäksi olen nähnyt isolepinkäisen jo kahdesti. Pajusirkkuja ja västäräkkejä olen tavannut jo useamman yksilön. Jotain hyötyä on myös valokuvaamisesta, kun sen avulla sain selville kuusen latvassa istuneen pikkukäpylinnun. Okei, tässä tarvitsin apua. Niittykirvisen äänen sen sijaan muistin ihan itse.

Tuuriakin on ollut. Olen ollut valokuvaamisen suhteen hyvään aikaan liikkellä, ja olen varsin tyytyväinen muutamaan otokseen. Kurkien kailotusta ja joutsenien tööttäilyä sain ihastella pitkän tovin kaukoputkella. Eilen näin ensimmäisen nokikanan ja ukkometson ylittämässä maantietä. Lehtokurpan soidinäänenkin jo kuulin. Talven aikana tullut kyynärpäävammakin alkaa päästää viimein otteestaan. On kevät - parasta aikaa.



Löydätkö kuvasta rautiaisen? Can you spot a dunnock from this picture?
Oh, I love the springtime! Sunny days, snow is melting, everything is waking. Can you hear birds singing and bugs flying? The silence of the winter is past. Welcome light and colours. I must say, I haven't been much at home. My training place is under the ground, where the Sun is definitely not shining. It has been so great weathers that I have spent a lot of time outdoors. You can do pull-ups also in a tree. ;)


I have done several trips to nature with my coach. He rings birds and I have the honour to help him. While I have time to observe nature and moving birds. I have spotted 72 bird species so far in this year. Quite good for me. I don't chase rarity birds. I just see what I see, wherever I happen to be. Some species are still tricky, but it's okay. I learn every year more and more. So in love with springtime.


Nyt ymmärrän, miksi on sanonta "puhdas kuin pulmunen". Pure as snow bunting, indeed!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti